Inspiratie voor de
nieuwsgierige shopper.

Belgische webshop Biobey wil greenwashing tegengaan tijdens lockdown

We zijn opnieuw in lockdown waardoor lokaal en duurzaam shoppen bijna onmogelijk wordt gemaakt. Klanten kunnen moeilijk informatie bekomen over de producten door beperkt contact met de winkeliers vanwege verstrengde maatregelen. Online shopping wordt weer de toevlucht voor de meesten. Online giganten spelen in op de situatie door misleidende greenwash marketing en zero transparantie over de producten. Biobey wil de strijd aanbinden tegen misleidende greenwashing door klanten duidelijk te informeren over de oorsprong, het productieproces en over de ingrediënten in de verzorgingsproducten die ze aanbieden.

Zussen Amelia en Marha

Greenwashing, of ‘groenwassen’, is een techniek die marketingjongens en -meisjes graag gebruiken om bioproducten aan te prijzen. Daarbij stellen ze een product ‘groener’ voor dan het eigenlijk is. Zo gebruiken fabrikanten vaak niet-gangbare synoniemen voor schadelijke stoffen zoals sulfaten en parabenen. Als consument geraak je nog amper wijs uit al die wetenschappelijke termen. Een andere bekende truc is om verschillende natuurlijke ingrediënten zonder enige functie en in kleine hoeveelheden toe te voegen aan de samenstelling. Zo lijkt de samenstelling meer bio en synthetische componenten vallen minder op.

Bewustmaking

“Meer en meer mensen proberen ecologisch bewuste keuzes te maken en zeker in deze tijden. Greenwashing is letterlijk mensen misleiden om hen net dat te laten aankopen wat ze proberen te mijden”, vertellen Amelia en Marha, de twee zussen uit Oost-Vlaanderen die de drijvende kracht vormen achter Biobey. “Hoe bewuster mensen worden over de negatieve impact van conventionele cosmetica-industrie op de gezondheid en het milieu, hoe sluwer de groenwasserij van massaproducenten. We zijn ervan overtuigd dat natuurwinkels en webshops een grote invloed kunnen hebben op het bestrijden van greenwashing.”

Dat is precies wat Amelia en Marha willen doen met Biobey. In hun webshop bieden ze zorgvuldig geselecteerde biologische en ecologisch verantwoorde verzorgingsproducten aan én zijn ze glashelder over de ingrediënten, productieproces en keurmerken.

“Meer en meer mensen proberen ecologisch bewuste keuzes te maken en zeker in deze tijden.”

100% transparantie

De beste manier om greenwashing aan te pakken is zo transparant mogelijk communiceren over de samenstelling van de producten. Zo vind je in de webshop bij elk product een ingrediëntengrafiek. In één oogopslag zie je wat de samenstelling is en hoeveel echt biologische ingrediënten elk product bevat. Elk bestanddeel wordt bovendien uitgelegd en geclassificeerd in een categorie, van ‘zuiver natuurlijk’, ‘natuurlijke derivaten’ tot ‘neutraal chemische’ en ‘potentieel schadelijke of gevaarlijke’ ingrediënten. Daarnaast vind je op de website ook een encyclopedie waarin de cosmetische ingrediënten verder toegelicht worden.

“Door objectieve en duidelijke informatie, en totale transparantie te verschaffen over de aangeboden producten, bindt Biobey de strijd aan tegen greenwashing”, vertelt Amelia. “We hopen mensen bewuster te maken en zo een norm te zetten voor de producenten om het beter te doen.”

Biobey
Biobey is een Belgische webshop voor exclusieve natuurlijke en eco verzorgingsproducten. De webshop is opgericht door twee zussen Amelia en Marha. Na hun studies aan KU Leuven kwamen ze op het idee om in de lijn van hun vegan en ecologisch bewuste levensstijl, samen een duurzame online winkel te starten met betaalbare en exclusieve natuurlijke en biologische verzorgingsproducten. Daarnaast krijg je in de webwinkel toegang tot cosmetische ingrediëntenencyclopedie met uitleg over de voordelen, nadelen, potentiële allergenen of gevaren van toch wel honderden meest voorkomende cosmetische componenten. Ondertussen is Biobey uitgegroeid tot bio en eco webshop met de grootste en meest geconsulteerde ingrediëntenencyclopedie in België.

Deel dit bericht.

Ook interessant.

Parijse musea in Olympische stemming

Tussen de sportevenementen door krijgen de 14 miljoen bezoekers die tijdens de Olympische Spelen in Parijs worden verwacht de kans om hun geest te verrijken