Inspiratie voor de
nieuwsgierige shopper.

[OnlyFashion] 2025: terugblik op fahionable debuten

De beste modemomenten van het jaar

/ Van onze fasion watcher /

Matthieu Blazy zet Parijs op stelten met zijn Chaneldebuut

Matthieu Blazy maakte in minder dan drie jaar tijd grote indruk bij Bottega Veneta dankzij zijn waardering voor ambachtelijke technieken, zijn vernieuwende omgang met stoffen en zijn frisse benadering van klassieke vormen. Maar toen de halve Belg zijn handtekening onder het Chanel contract zette wachtte hem een nog veel grotere uitdaging: de enorme schaal van het modehuis – een van de meest alomtegenwoordige merken in de mode en diep verankerd in de culturele zeitgeist – én de druk van het sluiten van Paris Fashion Week.

Al bij zijn aankondiging als creatief directeur was duidelijk dat dit één van de meest besproken modeshows van de afgelopen jaren zou worden. Elke toonaangevende redacteur, stylist en fotograaf uit de modewereld was aanwezig. Op de front row zaten onder meer de nieuwe huisambassadeurs Ayo Edebiri en Nicole Kidman.

Onder grote, gloeiende planetaire lichtsferen in het Grand Palais verzamelden zich redacteuren, klanten, voormalige Lagerfeld-muzes, Jennie van Blackpink, Margot Robbie, Nicole Kidman, Tilda Swinton, Julia Louis-Dreyfus, Pedro Pascal, Ayo Edebiri en Raf Simons – noem een glamoureuze modenaam en ze waren erbij.

Een van de sterkste uitschieters in de collectie was zijn versie van de iconische 2.55: een flapbag uitgevoerd in flexibel metaal, waardoor je de tas zelf kunt vervormen. Het is ‘je moeders Chanel, maar dan cooler’ – een speelse knipoog naar de geschiedenis van het huis én een futuristisch statement. De finale werd een moment van pure vreugde, met model Awar Odhiang die klappend en stralend breedlachend de show afsloot.

Gucci: the movie, dankzij Demna

De prijs voor het meest originele debuut van het seizoen gaat zonder twijfel naar Demna Gvasalia. De voormalig creatief directeur van Balenciaga – en alumnus van de Antwerpse Modeacademie – koos ervoor om het klassieke modeshowformat volledig links te laten liggen. In plaats daarvan onthulde hij zijn eerste Gucci-creaties via een modefilm: The Tiger, geregisseerd door Spike Jonze en Halina Reijn.

(foto’s: Unsplash en Pinterest)

De cast was al even indrukwekkend als het concept. Niet alleen Demi Moore en Edward Norton schitterden op het scherm, maar ook de nieuwe ‘La Famiglia’-collectie van Demna voor Gucci. De film ging in première tijdens een glamoureuze avond in Milaan, die al snel uitgroeide tot een cultureel hoogtepunt en een meesterlijke marketingzet. De campagne rondom The Tiger bestond uit een reeks herkenbare, humoristische familie-archetypes die zich perfect leenden voor sociale media.

Gucci zette hiermee een subtiele maar slimme soft launch neer van haar nieuwe hoofdstuk onder Demna. De rode loper van de filmpremière fungeerde tegelijkertijd als een alternatieve runway, waar de eerste looks zich lieten bewonderen in een meta-moment dat film, mode en performance naadloos in elkaar liet overvloeien.

Afscheid van twee mode-iconen

Dit jaar werd er heel wat gevierd binnen de modewereld. Jammer genoeg moesten we ook afscheid nemen van twee iconen binnen de industrie. Begin september kwam het nieuws binnen dat de Italiaanse legende Giorgio Armani was overleden. En heel recent werd het plotse overlijden van de Belgische Marina Yee aangekondigd.

Armani overleed op 91-jarige leeftijd, de keizer van soberheid, van het perfecte mantelpak en van ‘greige’: Armani hertekende hoe mannen én vrouwen zich kleedden, van de straten van Milaan tot de rode loper in Hollywood. Met de door van Armani verloor de modewereld een groots icoon. Hij werd geprezen voor het transformeren van stijve pakken voor mannen en het introduceren van Italiaanse stijl in Hollywood. Hij vond genderfluïditeit in mode uit, lang voor het een begrip werd. Armani liet zich niet leiden door trends. Sterker nog, hij had er een afkeer van. “Ik ben anti-mode”, zei hij wel eens in interviews. “Het is altijd mijn doel geweest om stukken te maken die meegaan. Niet alleen omdat ze goed gemaakt zijn, maar omdat ze zo zijn ontworpen dat ze altijd stijlvol zullen blijven.”

Marina Yee studeerde mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, waar ze Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten, Dirk Van Saene, Ann Demeulemeester en Dirk Bikkembergs leerde kennen. Later bekend als de Antwerpse zes. Marina viel er op door haar grote gevoel voor stijl en haar onmiskenbare tekentalent. Van 1986 tot 1990 maakte ze naam met haar eigen modelabel Marie. Daarna nam ze afstand van de modewereld om zich toe te leggen op een carrière in het modeonderwijs. Ze zou echter steeds actief blijven in de beslotenheid van haar eigen atelier, zowel als modeontwerpster als als kunstenaar.

Belgische Julie Kegels maakt officiële intrede in Parijs

Het ging hard in 2025 voor de Antwerpse Julie Kegels. In het najaar van ‘25 stond ze voor het eerst op de officiële Parijse modekalender: de 26-jarige ontwerpster maakte haar debuut met een spraakmakend defilé.

Haar show en collectie titelde ‘Quick change’ en toonde veelzijdige kledingstukken, waarvan sommige mid-defilé werden getransformeerd tot nieuwe looks door de modellen. Verder zagen we kledinghoezen als accessoires en opvallende stickerjuwelen. Daarnaast zaten er creatieve samenwerkingen met Belgische spelers zoals Scapa en lingeriehuis Marie Jo. Een geslaagd debuut dat Julie Kegels in de internationale schijnwerpers plaatst. Ook de Spaande hitsensatie Rosalia zat front row en was meteen onder de indruk van het Belgische talent.

Fashion meets movies: van Wicked-outfits tot verrassende opnames in Milaan

Dat mode en film hand in hand gaat weten we al langer. Maar dit jaar waren er enkele momenten waar we allemaal naar uitkeken.

Zo waren de premieres van Wicked For Good een catwalkshow op zich. Hoofdrollen Ariane Grande en Cynthia Erivo straalden keer op keer op de rode loper in fantastisch creaties van onder andere Balenciaga en Schiaparelli. De rode loper events waren alvast even adembenemend als het vervolg van de eerste Wicked film!

De langverwachte opvolger van de filmklassieker The Devil Wears Prada uit 2006 wil zijn mode-allure zo authentiek mogelijk maken. En dat werd dit weekend meer dan bewezen: Meryl Streep, Stanley Tucci en Simone Ashley verschenen in de front row van de Dolce & Gabbana-show tijdens Milan Fashion Week – alsof het fictieve magazine Runway tot leven kwam op de catwalk.

Met hun verschijning zette de cast een perfect gekleed statement neer en werd de hype rond de sequel alleen maar groter. Eén ding is zeker: The Devil Wears Prada II lijkt nu al dé film te worden waar mode- en filmliefhebbers reikhalzend naar uitkijken in 2026 – en daar mag je ons bijrekenen!

Deel dit bericht.

Ook interessant.