Inspiratie voor de
nieuwsgierige shopper.

Gezondheids- en fitnessgewoontes opbouwen volgens online coach Shelly Wubbe

Het is bijna herfst. De dagen worden korter en de temperaturen gaan omlaag, wat betekent dat velen het lastig krijgen om sportieve gewoontes aan te houden. Online coach Shelly Wubbe deelt op de website van Body & Fit enkele praktische tips om je te helpen om ze vol te blijven houden. 

Gebruik je omgeving

Je omgeving kan een grote impact hebben op je gedrag. Elke gewoonte wordt getriggerd door een motivatiemiddel. Als een motivatiemiddel goed is verborgen, zoals je loop-outfit achterin de kast, is het lastiger om de motivatie te vinden om ook echt te gaan lopen. Als je een gewoonte wilt blijven volhouden, zorg dan dat je in een omgeving leeft waarin deze motivatiemiddelen je aandacht trekken, zoals je workoutkleding in een kast hangen waar je ze duidelijk kunt zien.    

Beleef plezier aan je nieuwe gewoontes

Als je moeite hebt om een bepaalde gewoonte te volgen, kun je deze altijd combineren met iets dat je leuk vindt. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om gewend te raken aan elke ochtend joggen voor het verliezen van gewicht. In dit geval kan het helpen om tijdens het joggen naar je favoriete muziek of een coole podcast te luisteren. Of doe het samen met een vriend(in). Als je jezelf vertelt dat je dingen kunt gaan doen die je leuk vindt door de dingen te doen die je moet doen, kan dat de gewoonte extra impact geven en is de kans groter dat je deze blijft volhouden. 

Maak gewoontes eenvoudig vol te houden

De hersenen zijn geprogrammeerd om altijd voor de makkelijkste optie te kiezen en je kunt dit in je voordeel gebruiken. Denk na over de dingen die het lastig maken om je nieuwe gewoontes vol te houden en bedenk een manier om hier iets aan te doen. Een praktisch voorbeeld kan zijn om een fitnesscentrum te kiezen dat in de buurt ligt, in plaats op 20 minuten rijden of fietsen, wat het minder vermoeiend maakt om er na een zware dag werk naartoe te gaan. Wanneer je in de gym bent, kan het helpen om een trainingsschema samen te stellen, in plaats van dat je je steeds moet afvragen naar welk toestel je nu weer moet gaan. Als het minder moeite kost, kun je meer bereiken. 

Beloon jezelf

Het menselijk brein is geprogrammeerd om dingen direct te willen. Dit kan het lastig maken om goede gewoontes te volgen. Je ziet bijvoorbeeld niet meteen resultaat bij de eerste maanden dat je naar de fitness gaat. Je zult het moeten volhouden, en we weten dat dat lastig kan zijn. Dus als je een gewoonte wilt blijven volgen, moet je jezelf belonen nadat je deze hebt gedaan. Bijvoorbeeld met een ontspannend bad of een nieuwe aflevering van je favoriete binge-serie na je workout.

Deel dit bericht.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ook interessant.